Yoga StijlenHatha yoga

Een rustige, toegankelijke stijl waarin je de houdingen voor een langere tijd aanhoudt en waarbij je lichaam en adem op elkaar afstemt. De naam ‘hatha’ bevat twee Sanskriet woorden: ‘ha’ is zon en ‘tha’ is maan. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In de lessen hatha yoga breng je deze twee tegengestelde energieën samen. Je beweegt je op een vloeiende manier in de houding en brengt je bewustzijn telkens opnieuw bij je ademhaling. Er is ruimte voor meditatie en pranayama. Hatha yoga wil geest en lichaam in balans brengen. Als je op zoek bent naar meer verbinding dan is dit een fijne stijl.

Yoga StijlenYin yoga

Een rustige stijl waarin ontspanning centraal staat. Je voert kalme en passieve houdingen uit die een diepgaand effect kunnen hebben op de dieper gelegen weefsels in je lichaam. De houdingen worden gedurende langere tijd aangehouden zodat je adem en de zwaartekracht kunnen bijdrage aan een totale ontspanning. Yin yoga werkt in op je fascia. Fascia is bindweefsel dat je spieren, botten en gewrichten beschermt en ondersteunt. Ben je iemand die in het dagelijks leven actief bezig is en regelmatig stress ervaart dan kan deze stijl je ondersteunen om rust te vinden.

 

Yoga StijlenVinyasa yoga

Een dynamische stijl waarin je een serie houdingen in een vloeiende beweging achter elkaar uitvoert. Je blijft niet te lang in elke houding, de bewegingen volgen elkaar op in een dynamische flow op basis van je ademhaling. Ben je op zoek naar fysieke uitdaging en hou je van dynamiek dan kan je met deze stijl van start gaan.

 

Yoga StijlenKundalini yoga

Yogi Bhajan is de grondlegger van deze stijl in het Westen. Het opwekken van kundalini energie staat centraal in deze lessen. Kundalini energie is de ‘oerenergie’ die sluimert in het bekken en die je via houdingen en ademhalingsoefeningen wakker maakt. Tijdens deze lessen worden ook mantra’s gezongen.

 

Yoga StijlenRestorative yoga

Een ontspannende stijl waarin yoga props zoals bolsters, dekens en blokken je ondersteunen om minutenlang in een houding te blijven. Het is een stijl waarin je ondersteunt wordt om tot een diepe ontspanning te komen en chronische stress los te laten.

 

Yoga StijlenAsana alignment en healing sound

Reeds op jonge leeftijd zijn adem, klank en beweging een zoektocht naar verbinding met de bron. Als gediplomeerd Iyengar-yoga teacher kent Fabienne het belang van alignment en de juiste acties in de houdingen. Ze heeft zo haar unieke vorm ontwikkeld waar deze kwaliteiten in degelijkheid met elkaar zijn verbonden.

 

Yoga StijlenBhalu Yoga

Bhalu Yoga (stretch) maakt je flexibel en veerkrachtig. Simpel en super efficiënt. Bert was zelf altijd de stijfste van de klas tot hij stretch coach werd. Een les begint met 5 minuten functionele krachttraining die voor iedereen haalbaar is. Dan werken we met PNF stretching aan onze mobiliteit. Ideaal om spanning en stijfheid uit je lichaam te stretchen. Bewegingsvrijheid gegarandeerd.

 

Yoga StijlenPrenatale Yoga

Deze reeks van 4 lessen zwangerschapsyoga helpt je om vitaliteit, draagkracht en veerkracht doorheen je zwangerschap op te bouwen. Je krijgt een inleiding tot veilige zwangerschapsyogaoefeningen zodat je je beter in je vel kunt voelen tijdens de zwangerschap en die zwangerschapskwaaltjes helpen verminderen. Tevens biedt deze reeks je de gelegenheid om de transformerende tijd van zwangerschap en bevalling te gebruiken om mindfulness, ademhalings- en massagetechnieken te leren voor het werken met de stress, pijn en angst die vaak een normaal onderdeel zijn van deze diepgaande reis naar het onbekende. De lessen zijn gespekt met veel tips & tricks die nuttig zijn als voorbereiding op je bevalling.

 

Yoga StijlenPostnatale Yoga

De focus van deze lessen is: Postnataal herstel van de mama. Zwangerschap, baren en moeder worden, zijn heel intense ervaringen. Jouw lichaam heeft zeer hard gewerkt en heeft nu nazorg nodig. In de mama-baby yoga neem je tijd voor jezelf om te herstellen / jezelf te voeden en de ervaringen te verwerken. Via yogahoudingen bouwen we kracht en energie op, stabiliseren en versterken we je lichaam. Tevens besteden we voldoende aandacht voor ontspanning en innerlijke rust via bv. mindfulness en ademhalingsoefeningen. Een gezond en uitgerust lichaam is de basis om al de veranderingen en de zorg voor je kind(eren) te kunnen blijven dragen. De mama-baby-yogales is een mooie gelegenheid voor samenzijn met je baby terwijl je aan je postnatale herstel werkt. Je baby is van harte welkom. We betrekken je baby bij de yogahoudingen en de ontspanningsoefeningen, welke telkens zijn afgestemd op jouw herstelfase en de leeftijd van je baby. We schenken aandacht aan oefeningen die je makkelijk kunt integreren in je dagelijkse leven.

Je kunt meedoen vanaf 6 weken na de bevalling en in het geval van een keizersnede bedraagt die termijn 8 weken. Vroeger beginnen dan 6 weken mag, na overleg met lesgeefster en als eventuele letsels reeds genezen zijn. Als je bevalling normaal is verlopen, is het zelfs aan te raden om vroeger te beginnen, vanaf 2 weken na de bevalling. Je doet aan postnatale yoga totdat je baby kan kruipen. Ben je er niet zo zeker van of je wel mee mag doen, raadpleeg dan eerst even je arts en de lesgeefster.

 

Yoga StijlenBabyyoga / Babymassage

Heeft je baby het befaamde “ontbrekende 4e trimester” (cfr. de eerste 12 weken) achter de rug? En wordt zijn/haar omgeving steeds interessanter? Wordt je baby steeds mobieler en liggen op de rug steeds “saaier”? Misschien is je baby al ouder en wil je zijn motorische ontwikkeling (rollen, zitten, kruipen, lopen) extra stimuleren? Of heb je gewoon zin in plezier te beleven samen met je baby?

Baby yoga ondersteunt een positieve interactie met je baby. Het is een fijne manier van samen te bewegen, te zingen en samen leren ontspannen. Bij de baby-yoga gaan we liefdevol met baby's om en worden uitdagende bewegingen getransformeerd tot een veilig spel, waarvan baby's kunnen genieten en dat keer op keer wordt herhaald. De baby yoga oefeningen in combinatie met aanraking en rijmpjes dragen bij tot de fysieke, emotionele en mentale ontwikkeling van je baby. Bovendien bouw je meer zelfvertrouwen op in het dragen en de omgang met je baby. In een korte sessie geniet je baby evenveel fysieke activiteit als anders gedurende de hele dag. Al deze activiteiten bevorderen een beter en dieper slaap, evenwichtiger gedrag, de spijsvertering en het zenuwstelsel van je baby. De oefeningen zijn zo ontwikkeld dat je dat je ze makkelijk in je dagelijkse routine kunt inbouwen. Na slechts één sessie is vaak de feedback van ouders: "Ik heb geleerd dat ik me kan ontspannen met mijn baby", "Ik heb veel nieuwe dingen geleerd waar mijn baby van geniet", "mijn baby sliep heel goed na de les", “De lessen hebben mij meer vertrouwen en rust gegeven naar mezelf en naar mijn baby toe”.

 

top